Elektromobilność – nowe wymogi

ładowanie samochodu elektromobilność

Już w marcu 2021 roku wejdzie w życie unijna dyrektywa, która po nowelizacji zawiera sporo zmian. Jedna z nich dotyczy konkretnych, nowych wymogów w sprawie obowiązku wyznaczania specjalnej infrastruktury ładującej pojazdy elektryczne. Zmieni to na pewno spojrzenie ludzi na elektromobilność.

Powstały wcześniej plan rozwoju elektromobilności mobilizuje do postępu technologii i skutecznie pomaga zwiększyć liczbę pojazdów elektronicznych na drogach. Konkretne nakazy będą jednak wymagały większej i solidnej pracy zwłaszcza projektantów i elektryków. Muszą oni przeprowadzić instalację elektryczną w nowych projektach budynków w bardziej niż zazwyczaj skomplikowany sposób. Ich zadaniem jest zapewnienie dostępu prądu do miejsc specjalnie przeznaczonych na ładowanie.

Unia Europejska aktywnie wspiera ekologiczne rozwiązania i ochronę środowiska. Z tego względu mobilizuje kraje członkowskie do czynnego udziału między innymi w rozwoju elektromobilności. Nowa dyrektywa unijna, która wejdzie w życie w marcu 2021 roku, będzie miała na celu zwiększenie miejsc ładowania pojazdów elektrycznych.

Elektromobilność - ograniczenia

Zbyt mała dostępność do stacji ładowania lub punktów ładowania i ładowarek pojazdów ekologicznych znacznie ogranicza rozwój elektromobilności i zmniejsza przyrost ilości pojazdów elektrycznych na drogach. W domach jednorodzinnych istnieje swobodna możliwość wygospodarowania miejsca do odpowiedniego ładowania swojego eko samochodu bez problemu. Ale na przykład w budynkach wielomieszkaniowych nie jest to już tak oczywiste i łatwo dostępne.

Do tej pory w przypadku, gdy właściciel mieszkania budynku wielorodzinnego był jednocześnie właścicielem elektrycznego samochodu i chciał ładować go w garażu, napotykał na różnego rodzaju utrudnienia od niezadowolenia sąsiadów w przypadku korzystania ze wspólnego gniazdka po problemy w rozliczeniach za energię elektryczną na rachunkach. Budowa osobistego punktu ładowania pojazdu natomiast, wymagała specjalnych pozwoleń. Mogło to sprawiać problemy w przypadku wspólnego garażu z innymi mieszkańcami.

Dyrektywa unijna dotycząca zwiększenia ilości punktów ładowania pojazdów to naprawdę przełomowy krok w stronę rozwoju elektromobilności. Zawarte w niej informacje mówią, że już na etapie planowania projektu budynku, aby został zaakceptowany projekt, musi on zawierać część miejsc parkingowych z bezpośrednią dostępnością do punktu ładowania elektrycznych samochodów. Obowiązek wyznaczenia konkretnej infrastruktury ładującej pojazdy dotyczy nowych i modernizowanych budynków takich jak np. bloki mieszkalne czy budynki użyteczności publicznej.

Fotowoltaika a elektromobilność

Dyrektywa unijna EPBD 2018/844, ma na celu ogólne racjonalne gospodarowanie energią elektryczną i zmniejszenie jej wytwarzania. Wszelkie oszczędności w tym rozwój elektromobilności wspiera rozwojem odnawialnych źródeł energii. Unia Europejska stale dąży do oszczędności wyczerpalnych surowców naturalnych do produkcji masowej energii elektrycznej. Zachęca kraje członkowskie do korzystania z energii odnawialnej.

Jedną z najbardziej dostępnych i opłacalnych rodzajów pozyskiwania energii ekologicznej jest instalacja fotowoltaiczna. Znajduje ona zastosowanie nie tylko w gospodarstwach domowych, ale i w rolnictwie, biznesie, jako wielkie farmy fotowoltaiczne, ale także w budynkach wielomieszkaniowych. Właśnie dlatego, że jest to duże wsparcie dla mieszkańców bloku, ale także szansa na rozwój budynku i zwiększenie jego atrakcyjności i ekologiczności, jest ona dobrym rozwiązaniem także w przypadku budowy większej ilości punktów ładowania samochodów elektrycznych. Pomimo, że przeciętna moc ładowania eko samochodu nie jest zbyt duża i z gniazdka 230V wynosi około 2,2 – 3 kW to jednak przy większej ilości samochodów darmowa energia może przynieść spore oszczędności, a specjalne punkty ładowania także dodatkowo ułatwią ten proces. Ładowanie eko auta w swoim garażu jest także dużo bardziej wygodne. Zamiast czekać, aż samochód się naładuje, możemy poświęcić ten czas na pożyteczne rzeczy.

Dostępność ładowarek a budynki wielmieszkaniowe

Elektryczny samochód ładowany energią ze słońca to w przyszłości praktycznie darmowe utrzymanie samochodu. W związku z niestabilnością cen paliwa brzmi to zachęcająco i zapewnia bezpieczniejszą przyszłość. Fotowoltaika ma właśnie bardzo duży potencjał także w budynkach wielomieszkaniowych, chociaż dopiero nabiera swojej popularności wśród wspólnot mieszkaniowych to coraz bardziej się rozwija. Instalacja modułów fotowoltaicznych na wielkich powierzchniach połaci dachowych w blokach mieszkalnych to doskonały i opłacalny wybór, ale także inwestycja w zwiększenie walorów danego budynku i jego rozwój. Ekologiczne rozwiązania w pozyskiwaniu energii elektrycznej to nie tylko rozwój i oszczędność, ale także bezpieczność energetyczna i spokojne sumienie w kwestii ekologii. Warto więc w związku z nowymi rozporządzeniami rozważyć także opłacalną inwestycję w instalację fotowoltaiczną w budynkach wielomieszkaniowych i zainteresować się pomocą finansową wspierającą fotowoltaikę, oferowaną przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, skierowaną także specjalnie do spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych w projekcie Słoneczne dachy.

Zgodnie więc z dyrektywą unijną deweloperzy i właściciele budynków zarówno tych mieszkalnych jak i użytkowych będą mieli obowiązek zadbać o odpowiednie instalacje ładujące i wygospodarowanie miejsca na punkt ładowania i okablowanie. Obowiązek ten dotyczy nowo powstających budynków lub w przypadku chęci ich modernizacji. Osoby za to odpowiedzialne, nie stosujące się do wymogów nie uzyskają wówczas pozwolenia na budowę. Dotyczy to także budynków wielomieszkaniowych czyli bloków mieszkalnych. W przypadku punktów ładowania w blokach, wspólnota mieszkaniowa ma obowiązek wyodrębnić 20% miejsc parkingowych, które będą wyposażone w punkt ładowania pojazdu elektrycznego. Wzrost liczby ładowarek zdecydowanie zwiększy ilość posiadaczy ekologicznych samochodów wśród mieszkańców bloków.

Sytuacja Eko samochodów w Polsce

W Polsce stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest nie wiele. Chociaż dzięki rozwijająca się elektromobilność i przybywanie właścicieli samochodów elektrycznych powoduje wzrost ich ilość i tak właśnie pod koniec 2020 roku w Polsce było prawie 1400 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W związku z nowymi przepisami jeszcze w roku 2021 powinien nastąpić znaczny rozwój infrastruktury ładującej.

Wraz z postępem technologicznym będą obniżały się także ceny akumulatorów BEV (Battery Electric Vehicle) czyli pojazdów całkowicie elektrycznych oraz PHEV (PLUG-IN Hybrid Electric Vehicle) czyli pojazdów hybrydowych zasilanych zarówno w tradycyjny sposób jak i z możliwością ładowania elektrycznego. Spadek cen oczywiście pozytywnie wpłynie na ogólne koszty zakupu pojazdu. Ceny za ekologiczne samochody będą w niedalekiej przyszłości porównywalne z cenami tradycyjnych samochodów, co zdecydowanie zwiększy ilość posiadaczy eko pojazdów. Pod koniec 2020 roku, liczba zarejestrowanych elektrycznych samochodów w Polsce przekroczyła 17 tysięcy, a przez cały ostatni rok ich liczba powiększyła się o ponad 8 tysięcy co wyraźnie obrazuje jak szybko rozwija się elektromobilność i jakie jest zapotrzebowanie na miejsca ładowania takich pojazdów.

Share:

More Posts

Falownik Kehua 125kW – recenzja

Stringowy Falownik Kehua 125kW-Recenzja Firma Kehua Tech to producent rozwiązań biznesowych i przemysłowych(farmy pv) dla fotowoltaiki, magazynowania energii oraz centrów danych. Seria inwerterów fotowoltaicznych SPI

Send Us A Message