E-prąd – Twój Doradca Fotowoltaiczny

Program “Czyste Powietrze – jak złożyć wniosek

Czyste powietrze

Program "Czyste Powietrze" - jak złożyć wniosek krok po kroku

W związku z sytuacją epidemiologiczną większość spraw formalnych obsługiwanych jest drogą elektroniczną. Wniosek do proekologicznego programu “Czyste Powietrze” można składać on-line, czyli droga elektroniczną, ale także wysłać go kurierem lub wrzucić do specjalnie wyznaczonej skrzynki pocztowej. Jest to duże udogodnienie nie tylko dla osób nie radzących sobie z elektroniką, ale także dla osób nie posiadających profilu zaufanego lub elektronicznego podpisu, bez którego taki elektroniczny wniosek będzie nieważny.

Wniosek on-line to wygodne rozwiązanie

Z myślą o osobach na co dzień niekorzystających z komputera czy internetu warto krok po kroku poinstruować, w jaki sposób można wysłać wniosek przez internet. Nie jest to tak skomplikowane, jak takiej osobie może się wydawać. Niezależnie od tego, czy wniosek wysyłamy elektronicznie, czy też drogą tradycyjną, należy pamiętać o dokładnym skompletowaniu wszystkich niezbędnych dokumentów, jakie należy dołączyć do wypełnionego poprawnie wniosku. Jest to niezwykle istotne, ponieważ wniosek bez kompletu niezbędnych dokumentów będzie unieważniony, co znacznie wydłuży starania się o dofinansowanie.

Od czego zacząć?

Składanie wniosku przez internet wcale nie należy do trudnych zadań i warto wybrać ten sposób wnioskowania nawet, jeżeli są dostępne inne możliwości. Jest to udogodnienie także ze względu na to, że wszystkie postępowania po wysłaniu przez nas wniosku, możemy na bieżąco śledzić na naszym osobistym założonym przez nas koncie. Można wówczas dokonywać poprawek, usunąć wniosek lub po porostu obserwować kolejne kroki postępowania oraz dowiedzieć się, na jakim etapie jest rozpatrywanie naszego wniosku i czy nie został on odrzucony. Odrzucony, np. jeśli  popełniliśmy błąd przy wypełnianiu i wówczas możemy w prosty sposób wniosek poprawić i wysłać go ponownie. Tak samo w przypadku nie kompletnej dokumentacji załączonej do wniosku. Z konta dowiemy się także jeśli nasz wniosek zostanie już zatwierdzony co oznacza, że został wypełniony prawidłowo i posiada dokładny komplet wymaganych dokumentów.

Gdzie złożyć wniosek?

Składanie wniosku przez internet przedstawione zostanie na przykładzie szczecińskiej strony Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie (www.wfos.szczecin.pl), jednak w zależności w jakim regionie Polski mieszkamy i jesteśmy właścicielami w tym miejscu położonego domu jednorodzinnego, na tej stronie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej należy złożyć nasz wniosek.

1. Założenie konta

W celu pobrania formularza wniosku należy zależy zacząć od założenia darmowego konta. Po wejściu na stronę internetową, należy kliknąć w ikonę z nazwą “Czyste Powietrze”. Do złożenia wniosku potrzebujemy posiadać konto beneficjenta, które zakładamy w prosty, szybki i darmowy sposób. W kolumnie po lewej pod nazwą “rejestracja” możemy założyć konto i przejść do dalszych etapów. Przed rejestracją warto zapoznać się z wymaganą dokumentacją niezbędną do złożenia wniosku. Znajdziemy ją w zakładce “wymagana dokumentacja” po lewej stronie strony w MENU.

Po założeniu pomyślnie konta, na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość potwierdzającą założenie konta i tak założone konto zostanie aktywowane na 360 dni, chociaż pełna aktywacja konta nastąpi po otrzymaniu przez Fundusz wysłanego przez nas wniosku.

2. Logowanie

Po rejestracji można przejść do strefy logowania. Do zalogowania się używamy e-maila i hasła podanego podczas rejestracji. Po pomyślnym zalogowaniu, przechodzimy do zakładki “formularz wniosku” dostępnej po lewej stronie w MENU. Dostępny formularz należy pobrać i otworzyć za pomocą darmowej aplikacji Adobe Reader, którą bez problemu i w szybki sposób można pobrać na swój komputer. Poprawnie pobrany wniosek należy otworzyć i można wówczas przystąpić do dokładnego wypełniania wniosku.

Pola jakie należy uzupełnić są wypełnione na kolorem zielonym. Pola zielone z szarym paskiem po prawej stronie są polami wyboru, wówczas należy wybrać jedną z dostępnych tam opcji. Pola wypełnione kolorem szarym są polami wyłącznie do odczytu i ich nie wypełniamy. Pola w kolorze czerwonym ukażą się gdy wówczas dane okienko wypełniliśmy w niepoprawny sposób i należy wypełnienie poprawić, po najechaniu kursorem myszy na to pole pojawi się podpowiedź, gdzie popełniliśmy błąd.

Podpowiedzią jest także ikonka “i”, na którą należy najechać kursorem myszy i wówczas pojawi się szczegółowe objaśnienie danego pola, jeśli ktoś potrzebuje więcej informacji lub okno jest nie do końca zrozumiałe.

Podobne jak pola szare, pola niebieskie także nie posiadają funkcji wpisywania danych przez wnioskodawcę, jednak pola niebieskie uzupełniają się same na podstawie wcześniej umieszczonych we wniosku przez nas informacji.

Ważne jest, aby formularz wniosku wypełniać po kolei, gdyż niektóre pola są zależne od wcześniej uzupełnionych i uzupełniają się same na podstawie wcześniej podanych informacji.

3. Wysłanie wniosku

Po prawidłowym wypełnieniu wniosku należy ponownie zalogować się na założone przez nas konto beneficjenta. Po zalogowaniu się będą dostępne także dodatkowe zakładki takie jak “formularz wniosku”, “wykazy” czy “informacja finansowa” i można wówczas przeglądać nasze dokonania i postępy związane z dofinansowaniem i wnioskiem.

Wniosek wysyłamy natomiast za pomocą skrzynki podawczej, która służy do komunikowania się z Funduszem. W MENU, po lewej stronie na górze znajdziemy zakładkę “skrzynka podawcza PDF”, klikamy więc w nią i wówczas dodajemy poprawnie wypełniony wniosek  (na dole strony klikamy “dodaj wniosek”) wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami (dostępne na stronie w zakładce “wymagane dokumenty”).

Następnie nasz wniosek otrzymuje status “przygotowany, w trakcie uzupełniania” oraz pojawi się informacja “plik został zapisany”. Wówczas możemy nasz wniosek nadal pobrać i edytować, dokonać poprawek lub usunąć, jeśli natomiast o niczym nie zapomnieliśmy to możemy wniosek już wysłać za pomocą kliknięcia w ikonę “wyślij wniosek”. Na naszym koncie beneficjenta możemy śledzić dalsze postępowania i w okienku “Kwalifikacja przez WFOŚiGW” będzie dostępny komunikat “oczekuje na weryfikację”, gdy zmieni się na “wymaga uzupełnienia/korekty” oznacza to, że nasz wniosek został błędnie uzupełniony i należy go wysłać jeszcze raz, natomiast gdy otrzyma status “złożony/zarejestrowany” oznacza to, że złożenie wniosku udało się pomyślnie.

4. Po wysłaniu

Po lewej stronie MENU na zalogowanym koncie istnieje zakładka “wykaz wniosków” i tam możemy śledzić dalsze postępowania dotyczące naszego dofinansowania w programie “Czyste Powietrze”.

Jak można zauważyć, złożenie wniosku przez internet wcale nie musi być trudne i skomplikowane nawet dla osób nie mających na co dzień do czynienia z komputerem. Zawsze warto skorzystać z pomocy jaką możemy otrzymać przy skorzystaniu z usług doradcy energetycznego. Pomoże on nam w indywidualny sposób dla naszego domu wybrać najbardziej oszczędne rozwiązania grzewcze i pomoże w dalszych postępowaniach energetycznych tak, aby było to dla nas najbardziej opłacalne.

Pozostałe Artykuły

Promowany Panel Fotowoltaiczny

710W Mysolar HJT Half-cut, bifacial, glass-glass.